منتورینگ

مدل های منتورینگ (مربیگری) که می توانید در برنامه خود استفاده کنید

مدل‌های منتورینگ که یک سازمان برای ایجاد آن انتخاب می‌کند به چند عامل مختلف بستگی دارد. این شامل:

  • سازمان شما چقدر بزرگ است؟
  • چقدر می خواهید منتورینگ داشته باشید؟
  • چه کسانی در برنامه های مربیگری شرکت خواهند کرد؟
  • نتایجی که به دنبال آن هستید چیست؟

این مقاله به تشریح ۵ نوع مختلف از مدل های مربیگری می پردازد . این مقاله همچنین به شما نشان می دهد که چگونه هر مدل را در محل کار معرفی کنید و چگونه می تواند به سازمان شما در رسیدن به اهداف خود کمک کند. صرف نظر از مدلی که انتخاب می‌کنید، مدل‌های مربیگری در طول زمان با یک شرکت تغییر می‌کنند و رشد می‌کنند. اگر مدلی دارید که سازمان شما سال‌ها است که آن را پیاده‌سازی کرده است، ممکن است نیاز به ارزیابی مجدد داشته باشد تا نیازهای سازمان شما را برآورده کند. اگر اینطور است، ناامید نشوید. بسیاری از مدل‌های فهرست‌شده در این مقاله به راحتی در برنامه‌های منتورینگ که قبلاً در اختیار دارید، ادغام می‌شوند.

تفاوت بین منتورینگ رسمی و غیررسمی

یک رابطه مربیگری غیررسمی مانند یک دوستی دائما در حال تغییر و رشد است. در واقع دوستان، خانواده و همکاران همگی می توانند مربیان غیررسمی باشند. وقتی مردم به دنبال نصیحت هستند، اولین کسانی هستند که برای کمک به آنها مراجعه می کنند. در محیط های غیررسمی، یک رابطه مربیگری ساختار کمتری دارد. این نوع منتورینگ می‌تواند در یک دوره زمانی کوتاه اتفاق بیفتد، اما روابط غیررسمی بلندمدت مربیگری در نهایت نوعی ساختار را اتخاذ می‌کند. از سوی دیگر، یک رابطه مربیگری رسمی سازمان یافته تر است. افراد با مربیانی مطابقت داده می شوند که می توانند به آنها در رسیدن به یک هدف خاص یا کسب مهارت های خاص کمک کنند. این نوع برنامه منتورینگ منصفانه تر است و افراد بیشتری را شامل می شود. این به این دلیل است که مربیگری به شانس واگذار نمی شود.

منتورینگ یک به یک

این سنتی ترین سبک برنامه مربیگری است. یک مربی که معمولاً یک کارمند ارشد است، با یک مربی همراه است. سپس یک مدیر پیشرفت آنها را برای ۹ ماه تا یک سال نظارت می کند. هر مسابقه معمولا با فکر و دقت زیاد ساخته می شود. شرکت کنندگان برنامه با دقت بر اساس معیارهای خاص انتخاب می شوند. این ممکن است شامل سطح تجربه، شخصیت و اهداف آنها باشد. البته عوامل دیگری نیز دخیل هستند. از آنجا که این یک مدل شناخته شده است، مردم با آن احساس راحتی می کنند. برنامه های مربیگری یک به یک به مرشد و مربی اجازه می دهد تا یک رابطه شخصی نزدیک ایجاد کنند. در این مدل، منتی مورد توجه و حمایت مستقیم مربی و مدیر برنامه قرار می گیرد.

در اینجا چند نمونه از این نوع برنامه ها آورده شده است:

  • منابع انسانی ممکن است مدیری را به کارمند جدید در مورد رویه ها و خط مشی های شرکت هدایت کند.
  • یک مهندس ارشد یک مهندس جوان را در مورد بهترین و ایمن ترین روش ها برای کار خود منتورینگ می کند. اگر سازمانی بخواهد به کارمندان خاصی آموزش و توجه تخصصی بدهد، این نیز به خوبی کار می کند. آنها ممکن است انتخاب کنند که به کارمندانی که مهارت های رهبری را نشان می دهند، یک به یک منتورینگی کنند. آنها همچنین ممکن است این نوع منتورینگ را به کارگران دارای مهارت های استثنایی یا گروه خاصی با هدف ارتقای تنوع ارائه دهند.

منتورینگ گروهی

در این مدل، یک مربی در یک زمان با چند منتی کار می کند. اگر می خواهید یا نیاز به اجرای یک برنامه منتورینگ در مقیاس بزرگ دارید اما فاقد مربی هستید، این یک گزینه عالی است. یک اثر پاداش این نوع مدل مربیگری این است که مربیان از یکدیگر نیز یاد می گیرند. مدل‌های مربیگری گروهی در صورتی بهترین کار را دارند که هر مربی بیش از ۴ تا ۶ منتی نداشته باشد که در یک زمان تحت نظارت او کار می‌کنند. کل گروه هر ۲ تا ۴ هفته یکبار دور هم جمع می شوند تا در مورد پیشرفت خود صحبت کنند. این مدل بهترین منتورینگئی همتا و مربی ارشد را ترکیب می کند. هر یک از اعضای برنامه گرد هم می آیند تا به یکدیگر کمک کنند تا یاد بگیرند.

برای جمع بندی، در اینجا دو ​​سبک منتورینگ گروهی وجود دارد:

  • یک مربی با چند منتی کار می کند
  • چند مربی و منتی با هم کار می کنند
  • یک مربی با چند منتی: یک مدیر ارشد چند کارمند با پتانسیل زیاد را منتورینگ می کند.
  • چند مربی و منتی: گروهی از کارمندان با سطوح مختلف تجربه در سازمان، یکدیگر را منتورینگ می کنند.

منتورینگ همتایان

در این مدل، مربی و منتی در سطوح تجربه بسیار مشابهی هستند. یکی از نمونه‌های آن به عنوان “onboarding” شناخته می‌شود. این به زمانی اشاره دارد که کارمندانی که اخیراً استخدام شده اند به کارمندان جدید منتورینگ می کنند.در مربیگری همتایان، هر فرد ممکن است به نوبت نقش مربی و منتی را ایفا کند . هدف نهایی این نوع مدل منتورینگ این است که به هر فرد اجازه دهد از دیگری بیاموزد و تجربیات خود را به اشتراک بگذارد. کار با هم به آنها کمک می کند تا یکدیگر را مسئول نگه دارند، که به رشد آنها کمک می کند. این نوع مدل منتورینگ برای یک برنامه هدفمند به خوبی کار می کند. این ممکن است شامل حمایت از والدینی که تازه به سر کار بازمی‌گردند، یا برای برنامه‌های حضوری باشد. همچنین به کارکنان این فرصت را می دهد تا با تمرین با همسالان خود، مهارت های رهبری را توسعه دهند.

منتورینگ معکوس

این یک نوع منحصر به فرد، از الگوی منتورینگ است. منتورینگ معکوس به زمانی اشاره دارد که یک فرد ارشدتر در شرکت با یک کارمند جوان‌تر جفت می‌شود. هدف، به اشتراک گذاری اطلاعات، تقویت شفافیت و تشویق همکاری با دیگران است. برخی از شرکت ها به تنش بین نسل های مختلف که در یک محیط کار می کنند اشاره کرده اند. اغلب، این ناشی از ایده های از پیش ساخته شده و تصورات نادرست در مورد هر نسل است. منتورینگ معکوس به شکستن این موانع کمک می کند. در نتیجه، کارمندان در هر گروه سنی و سطح تجربه بهتر با یکدیگر کار می کنند.

برخی از نمونه‌های منتورینگ معکوس

  • کارمندی که راحت از رسانه های اجتماعی استفاده می کند، یکی از اعضای تیم مسن تر را در مورد نحوه استفاده از فیس بوک، توییتر و/یا لینکدین برای کسب و کار منتورینگ می کند.
  • یک فارغ التحصیل جدید از یک مدیر ارشد در مورد جدیدترین برنامه های تلفن همراه که می تواند برای شرکت مفید باشد، منتورینگ می کند.

فلش منتورینگ

همانطور که می توانید حدس بزنید، منتورینگ فلش یک سبک کوتاه مدت و سریع تر از منتورینگ است. هدف آن آموزش یک مهارت یا اطلاعات کلیدی است.منتورینگ فلش سریعتر از منتورینگ سنتی است . در نتیجه، به افراد اجازه می‌دهد بدون تعهد به برنامه‌ی مربیگری طولانی‌مدت یاد بگیرند. همچنین می توان آن را با سایر سبک های مربیگری ترکیب کرد. یک شرکت ممکن است تصمیم بگیرد که منتورینگ فلش را با منتورینگ گروهی ترکیب کند تا مهارت خاصی را با کارمندان بیشتری به اشتراک بگذارد. همچنین می توان از آن برای اجازه دادن به مربیان و مربیان جدید استفاده کرد که به اصطلاح پاهای خود را خیس کنند. این نوع منتورینگ می‌تواند به‌عنوان یک دوره آزمایشی مورد استفاده قرار گیرد، یا به مربیان  کمک کند تا افق‌های خود را قبل از اینکه به یک مربیگری متعهد شوند، گسترش دهند.

مثال

  • یک کارمند جدید برای انجام کاری که با آن آشنا نیست به سراغ یکی از افراد ارشد شرکت می رود.
  • یک دانشجو با یک استاد ملاقات می کند تا در مورد یک تکلیف یا پروژه آینده صحبت کند.

مربیگری تیم

این نوع منتورینگ شامل چندین مربی و منتی است که با هم کار می کنند. برخلاف مربیگری گروهی، منتورینگ تیم معمولاً شامل چندین مربی است که در یک زمان با گروه کار می کنند. این سبک از منتورینگ یک راه عالی برای تشویق گنجاندن و تنوع است . این یک محیط راحت و امن برای افراد با دیدگاه ها و نظرات مختلف فراهم می کند تا با هم کار کنند و از یکدیگر بیاموزند. این نوع منتورینگ همچنین به از بین بردن هرگونه احتمال طرفداری کمک می کند. در عوض مربیگری تیم، کار گروهی را ارتقا می‌دهد زیرا همه با هم با چالش‌ها مقابله می‌کنند. این نوع منتورینگ نسبت به سایرین کاربرد انعطاف پذیرتری دارد. در برخی موارد، ممکن است شامل چندین مربی باشد که با چند مربی به عنوان یک تیم کار می کنند. در موارد دیگر، ممکن است یک مربی در دسترس چندین منتی باشد که از طریق منتورینگ همتا از یکدیگر حمایت می کنند.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *